Blue Cruise
In 1999 ontdekten we de Blue Cruises in Turkije. Een collega van Marjanne bood ons aan om mee te gaan met een Blue Cruise. Een Blue Cruiseschip is een houten boot van tussen de 17 en 26 meter waarin 8-16 passagiers aan boord gaan en meestal drie man bemanning: een kok, een scheepsjongen en de kapitein. Zij varen een route van een week langs de Turkse kust en doen daarbij onderweg baaien en bezienswaardigheden aan en soms een haven. Na het zien van foto’s van de gezelligheid aan boord waren we direct om en hebben we geboekt. Ondanks dat we niet bij elkaar aan boord kwamen, bleek dit een inleiding voor een nieuwe traditie. Blue Cruisen is kamperen op zee: Je slaapt in eenvoudige onderkomens (wel met eigen douche en WC (piepklein), zonder airco of luxe elektrische of elektronische hulpmiddelen. Een Blue Cruise zoals wij die inmiddels een aantal hebben gemaakt is een reis op basis van volpension. Je verblijft de gehele week aan boord en enkel op de dagen dat de boot ergens aanlegt in een haven kun je van boord. Op verzoek kun je met de motorsloep wel aan land worden gebracht op één van de vaak onbewoonde kusteilanden.
Elke dag krijg je drie maaltijden voorgeschoteld waaraan de gehele dag wordt gewerkt door de kok. ’s Ochtends betekent dit tussen 8.00 en 8:30 uur stokbrood, met komkommer, tomaat, kaas, oploskoffie, thee, olijven, een eitje, feta- en gewone kaas, honing, jam en worst. Om één uur ’s middags is er de warme lunch , meestal bestaande uit een pasta, een salade en een (oven-)groenteschotel plus wat fruit; tegen vijf uur wordt er koffie en thee geserveerd met eenvoudige koekjes en ’s avonds om 20.00 uur de avondmaaltijd, die elke keer anders is, met vlees, vis, salades groenteschotels en fruit na. Het eten is eenvoudig maar smaakt altijd fantastisch, omdat de zeewind hongerig maakt en alles vers wordt bereid. De drankjes zijn niet gratis, afgezien van de koffie en thee bij de maaltijden en om vijf uur, koffietijd. Per hut wordt er een lijst aangemaakt waarop de bemanning de consumpties turft. De prijzen zijn ongeveer vergelijkbaar met een café; niet echt goedkoop dus. Relatief goedkoop is Turkse wijn, die in het algemeen vrij licht is, geen topper, maar in het warme klimaat goed smaakt. De drankjes zijn gekoeld.
Overnachten kun je in de tweepersoonsbedjes in de hut. Als je wilt kun je ook verkiezen om op het dek te slapen. Het moet dan uiteraard wel redelijk weer zijn, wat het meestal wel is. Ben je dit van plan dan is het wel aan te bevelen een slaapzak mee te nemen. De bemanning is zeker bereid een zeil te spannen tegen vocht. Bij voorkeur legt de kapitein niet in havens aan om te overnachten. De havens zijn rumoerig en wanneer je op het dek zou willen slapen zou dit hinderlijk kunnen zijn. Ook het feit dat de kapitein waarschijnlijk liggeld in de haven moet betalen zal een rol spelen. Echter wanneer het noodzakelijk is om te bunkeren legt de kapitein de boot wel aan in een haven. Heeft de boot tijdens de reis ergens een tekort aan, dan wordt er veel uitgewisseld met collega-boten. De onderlinge verstandhouding tussen de diverse bemanningen van de schepen lijkt erg goed. 's Avonds meert de boot de kapitein vaak af in een baai.
Hij gaat dan hier enkele tientallen meters voor de kust voor anker. Soms liggen er meerdere boten in de baai. Doordat er geen last is van overstraling vanuit het land kun je de meest prachtige sterrenhemel bekijken die je je kunt bedenken en door de intense duisternis weerspiegelen zelfs de sterren in de zee. Overdag vaart de boot een aantal keren kortere of wat langere stukken en voert je naar baaien en bezienswaardigheden. Tijdens het varen kun je heerlijk uitwaaien of zonnen en op de bestemmingen ook zwemmen of het land bezoeken. Meestal legt de boot aan op idyllische plekjeswaar rust een belangrijke ingrediënt is. Ideaal om te ontstressen, een boek te lezen, een (bord-)spelletje te doen of met je medegasten te kletsen. Wanneer de boot aanmeert bij rotsachtig gebied is het wel aardig om te gaan snorkelen. De fauna is zeker geen rode zee, of zoals op de carribean, maar als afwisseling wel een leuk vertier. Meestal zijn er wel snorkelspullen aan boord, maar wil je zeker zijn, neem deze dan gewoon mee van thuis. Verwacht niet dat de boot de gehele reis met volle zeilen vaart: 95% vaart de boot op de motor en we hebben reizen meegemaakt waar in het geheel niet gezeild werd; vaak ook door het ontbreken van tuig.
De boot vaart uitsluitend overdag, vaak in de zeer vroege ochtend. Na een flinke start vaart zij maar kleine stukjes van omstreeks een half uur en soms vaart zij een langere tijd om een grote sprong te maken.
Telkens gaat de boot voor anker waarbij de boot meestal rondom in het water blijft. Wanneer de boot voor anker ligt kun je via een trapje gaan zwemmen of snorkelen of eventueel een balspel spelen met de overige passagiers in het water. De zee is erg helder en al snel diep. Met je snorkel zie je vaak grote scholen kleine visjes van verschillende kleuren en soorten. Soms tref je grotere vissen aan. Het is in ieder geval de moeite waard. In september is het water van een goede temperatuur zodat het niet zo'n probleem is om er door te gaan. Wanneer je het water verlaat is op de boot een douche aanwezig in de buurt van de trap waarmee je je kunt afspoelen. Er is volop handel rondom de Blue Cruise-boten. Soms duikt een kleine sloep op met een enorme vrieskist aan boord waar vanaf ijs wordt verkocht. Ook snelle motorboten om te kunnen para-sailen komen regelmatig langszij. En niet te vergeten snelle motorboten met een banana-boot (een soort drijvende rubber-aanhanger waarmee je met een aantal mensen met duizelingwekkende vaart door de baai wordt gesleept).
Ook meer traditionele zaken zoals een vrouw die in een bootje Boreki (een soort pannenkoek) vers aan boord maakt en verkoopt. Daarnaast varen er allerlei handelsbootjes met waar die uitsluitend voor de bemanning bedoeld is: benzine, verse vis, vruchten, brood etc. Een kledingadvies is wel op zijn plaats. Aan boord mag je niet met schoenen lopen. Je komt nauwelijks aan land, dus nette kleren zijn nodeloos. Een aantal T-shirts, wat ondergoed, één lange broek, zwemkleding en een niet al te dikke trui is meer als voldoende. Wel aan te bevelen zijn waterschoenen en een snorkeluitrusting: duikmasker, vinnen en een snorkel. Bij de meeste boten is er meestal wel snorkeluitrusting aanwezig en soms ook kanootjes en een surfplank. De boten zijn niet luxe, maar hoe langer hoe meer worden ze wel luxer. Vaak hebben ze een aggregaat aan boord waardoor ze ook ’s avonds voldoende stroom hebben om GSM’s op te laden, muziek te laten horen en de verlichting op redelijke sterkte te houden. Tijdens een Blue Cruise zijn er ook excursies mogelijk. Vaak worden deze aangeprijst door de plaatselijke touroperator.
Er zijn een aantal leuke excursies naar steden, opgravingen, kloven en natuurgebieden. De boot is relatief klein, dus besef dat de privacy beperkt is. Onze ervaring is wel dat gedurende de reis de deelnemers vaak naar elkaar toe groeien en er haast vriendschapsbanden ontstaan. De bemanning is meestal Turks en spreekt nauwelijks Engels of Duits. Soms tref je het. Ze stellen zich meestal erg bescheiden op en helpen je waar het maar mogelijk is.