Vlieland (2012, 2013 en 2014)

Vlieland-1Vlieland begint so langzamerhand onze favoiriete binnenlandse bestemming te worden. In 2014 zijn we er voor de vierde keer geweest. Eén keer in hotel "Seeduyn" en drie keer in een husje op Duinkersoord, in de duinen aan de noordzeekant. Vlieland is klein, overzichtelijk, gezellig en kent enorme stranden. Het is de ideale plek om te onthaasten. Vandaar dat we er nu al een aantal keren een week hebben doorgebracht.

Vlieland 2014 (7-14 juni)

We vertrekken rond 11.00 uur 's morgens vanuit Dongen met prachtig weer vanuit Dongen met z'n tweeën. Aanvankelijk zou Jan, mijn schoonvader, ook meegaan, maar die heeft teveel last van zijn heup en wil ons niet voor de voeten lopen. De boot vertrekt om 14:15 uur en we moeten ongeveer een half uur van tevoren aanwezig zijn. De reis verloopt voorspoedig. Tom Tom navigeert ons niet via Amsterdam, maar stuurt ons door de polders naar Friesland. Rond 13:30 uur arriveren we in Harlingen. We parkeren de auto bij "De Bazuin" en gaan met onze bagage richting terminal. De boot is zeker niet helemaal vol, al zullen vele passagiers verblijven op het buitendek. Achter ons zit Carel Kraaijenhof, de beroemde bandoneonspeler in het Spaans te praten met een zuidelijk type. Rond kwart voor vier arriveren we in een bewolkt Oost-Vlieland. De bagage wordt uit de karren overgezet naar de andere kar van de vervoerder, die de bagage naar ons huisje brengt. We gaan gauw wat boodschappen doen om het Pinksterweekend door te komen bij de Spar. Deze supermarkt bezorgt boodschappen aan huis, dus dat betekent dat we niet hoeven te sjouwen. We drinken wat in het Geuzennest, terwijl er een verdwaald buitje over ons heen trekt. Ik haal de twee gehuurde fietsen op bij Jan van Vlieland: twee elektrische fietsen met trapasondersteuning. Daarna vertrekken we naar het huisje, Poolster in Duinkersoord; een huisje in de duinen. Het huisje ligt aan de weg richting het Westcord Hotel Seeduyn, vlakbij het hotel. Met een beetje moeite kun je vanaf de verdieping van het huisje de zee zien. Die is maar een paar honderd meter verderop.
Het huisje is al zeker veertig jaar oud, maar netjes en compleet. Het is ook enkele keren verbouwd. Het zomerhuis heeft een ruime badkamer, 4 slaapkamers, een keukentje, bijkeuken en een vierkante woonkamer waar aan drie kanten ramen zitten. Het voelt goed aan. De inrichting is compleet, al is het goed dat we boodschappen hebben gedaan. Er is nauwelijks iets aanwezig van basis-etenswaren, dus het is maar goed dat we boodschappen hebben gedaan.
's Avonds gaan we naar 't Badhuys, de strandtent van het strandhotel "Seeduyn". Daar eten we bij een ondergaande zon. Daarna gaan we naar ons huisje. De vakantie zal vooral erg relaxed worden. We zijn al drie keer eerder op Vlieland geweest, dus veel hebben we al gezien. Een perfecte week om te onthaasten.

Vlieland-2's Nachts worden we verrast door een onweersbui, maar de volgende dag, eerste Pinksterdag, is het weer stralend weer. Het wordt een rustige dag, waarbij we veel op het terrasje van ons huisje zitten. Ook brengen we een bezoek aan atelier "De Schuur" van Petra Voots. "De Schuur" is voorheen de uitvalsbasis geweest van de Hollandse Reddingmaatschappij, nog uit de tijd dat Vlieland bij Noord-Holland behoorde. Deze ruimte is het atelier en expositieruimte van het werk van Petra, die hier ook workshops houdt. Marjanne is op zoek naar wat kaarten, maar we worden ook aangetrokken tot het werk van deze blonde kunstenares. Ze maakt gebruik van gemengde technieken. We beloven onszelf later in de week nog eens terug te komen. We gaan naar 't Badhuys, waar het druk is, maar waar we toch een mooi plekje kunnen bemachtigen op het terras. We lunchen er en keren tegen de avond weer terug naar ons huisje, nog geen tweehonderd meter verderop. We maken zelf een maaltijd klaar en blijven 's avonds in het zomerhuis.
Op tweede Pinksterdag is het opnieuw stralend weer. Na een rustige start op ons terras bezoeken we opnieuw het atelier van Petra Voots en schaffen er enkele kunstwerkjes aan en een aantal ansichtkaarten. We gaan ook nog even naar het dorp om geld te halen en even te lunchen bij badhotel "Bruin". Ook deze dag maken we onze eigen maaltijd klaar en blijven in de buurt van de Poolster.

In de nacht van maandag op dinsdag valt er een regenbui, maar ook op dinsdag schijnt de zon weer volop. De beheerder komt langs. Er zijn wat lampjes kapot en er ontbreken een paar spulletjes. De beheerder zegt toe dat het allemaal in orde komt. Na zijn bezoek vertrekken we naar het dorp om wat boodschappen te doen. We hebben besloten om 's avonds niet zelf te koken, dus veel hoeven we niet te hebben. We kopen voornamelijk wat fruit bij de SPAR en lopen ook nog even het biologische winkeltje binnen. De vrouw achter de toonbank blijkt de kunstenares Petra Voots te zijn. Ze vertelt dat het kunstenaarschap haar geen volledig inkomen verschaft en daardoor dit baantje voor twee dagen in de week erbij doet. Van de kunstmarkt op Vlieland zal je niet echt rijk worden. Bij de "Blokker" van Vlieland kopen we wat schets- en aquarelpapier om misschien wat te gaan tekenen of schilderen.
Het is nog zonnig, al staat er een stevig windje. We besluiten via een omweg van pakweg 10 kilometer terug te fietsen baar ons huisje via het natuurgebied. Het is er vrij rustig. We komen slechts een paar fietsers en voetgangers tegen.
's Middags ga ik inderdaad aan de slag met aquarelverf. Voor mij een nieuwe ervaring. Afgezien van twee werkjes met acrylverf heb ik sinds mijn schooltijd niet meer getekend of geschilderd. Eenmaal aan de slag blijkt het erg ontspannend te zijn. Het is leuk om te doen en ben niet ontevreden over de eerste resultaten.
Tussendoor lunchen we wat in 't Badhuys. Het is wat bewolkt geworden en er valt een spatje, maar even later trekt het weer helemaal open en dat blijft ook zo.
's Avonds gaan we eten in strandhotel "Seeduyn" in het restaurant "entre-deux-mères". Marjanne heeft de menukaart opgezocht via internet en daar hebben ze leuke gerechten. We hebben er in het verleden al eerder gegeten. Het blijkt dat er vandaag alleen gekozen kan worden uit twee menu's en er geen à-la-carte mogelijkheid is. We kiezen voor een driegangenmenu met een beetje kreeft op zwarte pasta, een hoofdgerecht met rundvlees en zwezerik en een dessert met roodfruit, sorbetijs en chocolade. Het eten is goed bereid, maar ik ben niet zo heel gecharmeerd van de aankleding van het restaurant. De meeste tafels staan ver van de zee afgekeerd, wat jammer is.
Rond half tien vertrekken we en blijven 's avonds in de Poolster.

Op woensdag worden we wederom gewekt door de zon. Hoewel de temperatuur niet boven de twintig graden uit komt is het prachtig weer. Deze week staat vooral in het teken van niet al teveel doen en dat lukt ons prima. Na de middag doe ik wat boodschappen, en we besluiten even naar het strand te gaan. Het strand is hier enorm breed en vooral wanneer het eb is. Het is er ook wel druk, want als we besluiten iets te gaan drinken in 't Badhuys is het daar zo druk dat er alleen nog binnen plaats is. We besluiten daarom om uit te wijken naar het terras van hotel Seeduyn. Na een drankje en een portie bitterballen vertrekken we weer naar ons huisje. We eten in het huisje en blijven verder de avond thuis.

Vlieland-3

Donderdag opnieuw een stralende dag. Het is zelfs qua temperatuur en wind de mooiste dag tot nu toe. Ook vandaag easy-going-on. 's Middags naar het dorp. Marjanne zoekt naar wat snuisterijen voor haar hobby's. Na een tijdje winkelen komen we uit bij restaurant het Armhuis in de tuin en drinken daar wat. We wilden er 's avonds gaan eten, maar helaas is dat niet mogelijk, vanwege een bruiloftsfeest. We spreken daarom af om de volgende dag vroeg in de avond terug te komen. Nederland moet voetballen tegen Spanje op het WK in Brazilië en dat mogen we toch niet echt missen. We maken thuis een maaltijd klaar en kijken 's avonds naar de opening van het WK op de TV.

Vlieland-4

Vrijdag is onze laatste volle dag op Vlieland. Opnieuw is het stralend weer. We hebben weer een rustige dag. 's Middags nog even de laatste zaken opgeruimd en opgemaakt. 's Avonds moet Nederland voetballen tegen Spanje. Vooraf eten we voortreffelijk bij het Armhuis en daarna vertrekken we naar "Seeduyn" waar we de wedstrijd op een groot scherm gaan bekijken. Het wordt een verbluffende wedstrijd, die Nederland met maar liefst 5-1 wint van de huidige wereldkampioen. Een ware euforie heerst er in de bar.
Na het voetballen lopen we terug naar ons huisje voor de laatste nacht op Vlieland.

Op zaterdag vertrekken we. Het huisje nog even nalopen of we niets vergeten zijn. We zetten het linnengoed en onze koffers aan de weg en vertrekken even later naar het dorp om de fietsen in te leveren. Daarna ploffen we nog even op het terras van "Geuzennest". Het weer is ook vandaag nog prima, dus wat dat betreft hebben we een erg geslaagde vakantie gehad. Om 12:00 uur vertrekt de boot naar Harlingen. Tegen kwart voor twee haal ik de auto op bij de parkeerplaats en we rijden via de afsluitdijk naar huis. Iets over vieren arriveren we in Dongen.

Vlieland Juni 2013

Ook in 2013 zijn we op vakantie geweest naar Vlieland. Ook toen hebben we een huisje gehuurd in Duinkersoord, het buurhuisje van "De Leeuwerik", met de naam "Duinpieper". Deze keer zijn we met z'n drieën. Diny, de moeder van Marjanne is in december 2012 overleden en we hebben besloten om samen met Jan -mijn schoonvader-  dit weekje op Vlieland door te brengen. Het huisje waar we verblijven is bijna gelijk aan het huisje van vorig jaar. In de winter heeft er wel een opknapbeurt plaatsgevonden. Het rieten dak is vervangen en sommige zaken zijn gemoderniseerd.

We hebben drie elektrische fietsen gehuurd en met deze fietsen verkennen we het eiland. Het weer is redelijk deze week. Het wordt een rusitige vakantie, waarbij ook vooral Jan flink heeft genoten.

Vlieland juni 2012

In juni 2012 zijn we op vakantie geweest naar Oost-Vlieland. We hebben gelogeerd in het huisje "Leeuwerik" aan de rand van de duinen. We, Jan, Diiny, Marjanne en ik, zijn een week op dit mooie waddeneiland op bezoek geweest. Diny was nog herstellende van een ernstige operatie, waardoor het een rustige week werd. Het weer was redelijk. We hebben fietsen gehuurd en hebben het eiland verkend. Ook zijn we met de Vliehorsexpress naar de Vliehors geweest. Tijdens ons verblijf waren er ook voetbalwedstrijden in het kader van de Europese kampioenschappen. Die hebben we bekeken bij het Westcordhotel Seeduyn. Ook hebben we heel bijzonder en heerlijk gegeten in het Armhuis.