Ruurlo (20 - 22 oktober 2017)

171021Ruurlo 16We hebben wat te vieren en daarom willen we elkaar verwennen met een uitje. In dit geval naar Ruurlo. In Ruurlo is er onlangs een museum geopend door de miljonair Melchers in een 19e eeuws kasteel met werken van de magisch realist Carel Willink, als geschenk aan de Achterhoek. Dezelfde miljonair heeft ook in Gorssel (een half uurtje er vandaan) nog een museum gesticht, Beide musea dragen de naam MORE wat staat voor modern realisme. Een deel van de collectie komt uit het faillissement van DSB.
We overnachten in Ruurlo in het Hampshire Avenarius hotel.

171021Ruurlo 10Vrijdagochtend zijn we nog naar een papierbeurs in Tilburg geweest, waarna we lekker geluncht hebben bij RAW in de Spoorzone in Tilburg. Op naar Ruurlo. Vanuit Tilburg nog ruim 1 uur en drie kwartier rijden.
Tegen vieren komen we aan. Het was wel druk onderweg, maar files hebben we niet gehad.
We melden ons bij de receptie. Het hotel is ondergebracht in een verbouwde villa aan de rand van het centrum. Ruurlo is een dorp van ongeveer 8000 inwoners, met een regionale functie. We checken in en krijgen een kamer op de tweede verdieping.
Het weer is helaas niet te best. Het is regenachtig. We lopen het levendige dorp in. Er zijn best veel winkels. Tegen half zes gaan we weer naar het hotel en drinken wat in de bar die dagelijks van ‘s ochtends 10 tot ‘s avonds 12 open is.
De kamer is functioneel, best ruim met een bubbelbad/douche, twee clubfauteuiltjes, een minibar en een bureautje.Er is ook Wifi, die helaas niet altijd goed werkt.
‘S Avonds gaan we eten in het restaurant van het hotel. Het is vol en niet voor niets. De gerechten zijn heerlijk en de bediening is prima.We besluiten ter plekke de volgende dag hier ook weer te gaan eten. Dan krijgen we een 10 gangen (avondvullend) 10 gangen wilddiner. Ik ben benieuwd.
We drinken nog wat bij de open haard en gaan tegen 11 uur naar. de kamer.

De volgende dag is het nog steeds regenachtig. We gaan tegen tien uur ontbijten en vertrekken naar Gorssel. Aanvankelijk werkte de tomtom niet goed, maar met behulp van iPhone en kaart bereiken we het museum.171021Ruurlo 28
Het is een mooi en druk bezocht museum. De figuratieve werken komen mooi uit in het ruim opgezette museum. Er was een wisseltentoonstelling van Hermanus Breserik. Mooi werk.
Het weer knapt een beetje op. We besluiten naar Eijerkamp in Zutphen te gaan om te kijken naar een nieuwe bank. (Dit is plotseling bij ons opgekomen) We komen terug met een nieuwe bank en wat accessoires. Daarna terug naar het hotel in Ruurlo. Het is inmiddels zo lekker dat we op het terras een wijntje en bitterballen kunnen eten. Daarna gaan we even naar de kamer om ons op te maken voor het diner. Het tien gangen-diner houdt ons van 7 tot 11 aan tafel en is prima verzorgd en erg lekker. Na dit culinaire hoogtepunt zijn we toch best wel moe en trekken ons terug op onze kamer.
171021Ruurlo 33De volgende dag -zondag- is het regenachtig. We ontbijten en checken uit. Dit hotel is zeker de moeite waard om te verblijven. Zowel het ontbijt als het diner waren perfect en ook de bediening (uitsluitend vrouwen) was erg goed. We gaan rond openingstijd naar kasteel Ruurlo. We kunnen nog net een parkeerplek vinden. Met de museumkaart komen we gratis binnen. Het kasteel, het omringende park en de Oranjerie zien eruit om door een ringetje te halen. Alles is perfect gerestaureerd of verbouwd, met veel oog voor detail. De werken van Carel Willink komen in deze antieke omgeving prachtig uit, evenals de opgestelde jurken van Fong Leng. Het museum is niet zo groot en na een uur zijn we weer weg. Ondertussen is het erg druk geworden in het museum. Een prachtige plek om te bezoeken. Na dit bezoek rijden we terug naar huis. Het was een fantastisch weekend.