Schotland (1989)

MIDDEN SCHOTLAND juli 1989

Met twee kennissen hebben we in 1989 drie weken in Schotland in een tent vertoefd. Deze onvergetelijke eerste ervaring met Schotland willen we u niet onthouden.

Voordat we richting Rotterdam rijden hebben we eerst in onze woonplaats koffie gedronken en broodjes gegeten. Met de "Norsea" van North Sea Ferries worden we overgezet naar Kingston-upon-Hull in Noord-Engeland. Deze bootreis -inclusief hut en eten- is zeer ontspannend omdat de boot rond zes uur vertrekt en pas 14 uur later in Engeland arriveert. Het geeft u de gelegenheid op uw gemak te eten, te drinken te dansen en te slapen. Aan boord zijn allerlei faciliteiten waarmee u uzelf kunt vermaken. In de grote "Moonlight Lounge" kunt u uitgebreid uw aperitief gebruiken alvorens u aan het diner verschijnt. Het diner viel een beetje tegen. Grote drommen mensen moeten snel in ploegen eten en het eten was wat flauw. De cocktailbar maakt echter alles weer goed want hier kunt u goedkoop (tax-free) terecht. Na een kort bezoek aan de disco verdwijnen we in onze hutten. Door het schommelen van de boot vallen we zo in slaap.

De volgende ochtend zijn we al in de haven van Hull. Na een goed ontbijt ontschepen we en zijn we in Engeland. Even wennen dat links rijden, maar vanwege het vroege tijdstip zijn er geen doden gevallen.

Via doorgaande binnenwegen komen we in Richmond, een mooie plaats met een kasteel en een waterval. De accu van de auto (een Volvo 343 van bijna 10 jaar oud) begeeft het en we moeten een nieuwe kopen. Laat in de middag arriveren we in Kielder in de border-region. Hier ligt een groot water en een enorm productiebos en uiteraard een camping. Het gebied is nog in ontwikkeling als watersportgebied en ligt in Engeland tussen het Schotse Jedburgh en de grote luchtmachtbasis Otterburn. De omgeving is rustig. Zo rustig zelfs dat er in een omtrek van meer dan 25 kilometer geen café is te ontdekken. Dus maar een spelletje Rummikub doen in de tent. In de komende dagen hebben we een aantal wandelingen gemaakt zoals "The Duchess Trail" een mooie heidewandeling langs het Kielderwater. Ook hebben we Jedburgh bezocht met zijn kerkruïne.

Schotl1

Loch Affric

Na drie dagen willen we echt Schotland in en vertrekken we naar het Westen van Schotland: Argyll. We komen uit in het plaatsje Lochgilphead, een aantal kilometers onder de hoofdstad : Inveraray. De wat mistroostige camping met veel kale stacaravans weerhoudt ons er niet van ook hier een aantal dagen te blijven als uitvalsbasis. Het plaatsje is niet gewend aan toeristen en de plaatselijke pub wordt ook met de dag voller en nieuwsgieriger wanneer wij daar 's avonds verpozen. Van hieruit zijn we naar Mull of Kyntyre en Cambletown geweest. Mull of Kyntyre is de winderige zuidelijkste punt van het schiereiland en vormt de smalste verbinding met Noord-Ierland van ongeveer 15 kilometer. Cambletown is bekend om zijn speciale Whisky. Naast de lowlands-, highlands- en Isle-whiskies worden de whiskies uit Cambletown ook als een soort gezien. Een bekende Cambletown-whisky is : Springbanks. Een dag later zijn we noordelijk gereden naar Loch Awe. Dit loch is omringd door bossen en heuvels en hier hebben we wederom een mooie wandeling gemaakt genaamd "Glenn rock". De Forrestry Commission doet veel moeite om goede en zeer mooie wandelroutes aan te leggen in geheel Groot-Brittannië. Opvallend is hoe goed deze worden bijgehouden. Aan de kop van loch Awe staat een veel gefotografeerde kasteelruine aan de voet van "Ben Cruachay".

De volgende dag zijn we naar Skye gegaan. Een Hebride-eiland wat eenvoudig met de auto is te bereiken. Toen nog met een pontje. Tegenwoordig met een vaste brug. De reis naar Skye is indrukwekkend. Via Oban, Fort William komt men langs de "five sisters"(bergen) in Kyle of Lochalsh. In de hoofdstad Portree zijn we op een eenvoudige camping beland net buiten de bebouwing. Strand is er niet veel op Skye, maar wel ruige bergen (De Cuillin hills), mist en mysterieuze heuvels, dorpen en een enkel kasteel. In het noorden van het eiland ligt Dunvegan Castle, een bolwerk van de eens zo machtige MacLeods. Daarbij in de directe omgeving is een robbeneiland. Dit is met een bootje bereikbaar. Aan de overkant van het water ligt een open luchtmuseum en -naar men zegt- het beste restaurant van Schotland. Het heeft maar 8 stoelen en uitgerekend op de dag dat wij daar kwamen was het dicht.'s Avonds zijn we naar een bijeenkomst in het Rosedale hotel geweest van de Rotary-club, een Ceilid (of iets dergelijks). Allerlei plaatselijke muzikanten deden hun best zo mooi mogelijk te zingen, doedelzak te spelen, te dansen, harmonica of viool te spelen, etc. Zeer geslaagd. Daarnaast werd een loterij georganiseerd. We hebben ons de Cardhu Whisky goed laten smaken. Een naburige Schot -enigszins onder invloed, maar in ieder geval geen alcohol volgens eigen zeggen- was na het winnen van de loterij zo genereus om zijn Hollandse buren te voorzien van drie- en vierdubbele whisky's. Een gulle Schot, een onmogelijkheid volgens de Engelsen, maar meer dan waar.

De volgende dag is de Talisker distilleerderij bezocht. Een kleine oude whisky-stokerij met een zeer gastvrije ontvangst en een mooie krachtige "Classic"-maltwhisky.

Na Skye te hebben verlaten zijn we richting Inverness gegaan. Via Kyle of Lochalsh, loch Alsh, loch Duich, loch Cluanie en het beroemde grote loch Ness zijn we gearriveerd in Bunchrew aan de Beauly Firth. Het is een mooie camping. 's Avonds de mooie stad Inverness bezocht met zijn grote stadsmuren en modern centrum.

Na een nacht slapen zijn we vertrokken naar Glen Affric. Een loch en natuurgebied dat inderdaad een Afrikaanse sfeer uitstraalt. Bij de Affric Falls hebben we een prachtige boswandeling gemaakt maar het wemelde wel van de muggen. Daarna een sandwich op in "Struy Inn" en terug naar Bunchrew.

De volgende bestemming is de hoofdstad van Schotland: Edinburgh. De tent is opgezet op de goed uitgeruste camping "Little France". Vanuit de camping is het simpel het centrum van Edinburgh te bereiken -de bus stopt voor de deur. Edinburgh is een mooie stad verdeeld in een oude stad -het middeleeuwse kasteel, the Royal Mile- en het nieuwe deel : Prince's Street (ong. 200 jaar oud). Het kasteel is groot en indrukwekkend en om één uur 's middags wordt er een kanon afgeschoten vanaf het kasteel. Volgens oud gezegde niet om 12 uur omdat dat teveel kogels zou kosten. Rose-street is de kroegjesstraat parallel aan de Prince's-street en erg gezellig. Er zijn ook tal van leuke kleine winkeltjes met Tartans, Whisky, kleding en andere zaken. Een bezoek aan het Whisky Heritage Centre is zeker de moeite waard. In karretjes word je rondgereden langs de rijke geschiedenis van het legale en illegale Whisky-stoken.

Een dag later hebben we het enige onafhankelijke authentieke Schots warenhuis "Jenners" bezocht en het Royal Scotch Museum. In dit museum is vooral aandacht voor pre-historische zaken.

Onze laatste bestemming tijdens deze vakantie is Flamborough in Noord-Engeland (Humberside). We hebben gekozen voor een boerderijcamping. Een erg informele camping waar de dieren en eieren belangrijker zijn dan de campinggasten. In Flamborough zijn mooie kliffen en een interessant reddingsbotenhuis.

Daarna zijn we weer naar huis gegaan. Een hele interessante eerste ontmoeting met Schotland.