Griekenland, Lesbos (1997)

LESBOS, MITHYMNA (MOLYVOS) (1997)

Op alweer onze derde vakantie naar Griekenland hebben we gekozen voor Lesbos ofwel Mythilini. Het is een wat groter eiland met zon 90.000 inwoners en 12.000.000 olijfbomen. Stranden zijn er niet veel. MolyvosHet beste strand kun je nog vinden in de inham bij Kaloni en in het plaatsje Petra, zo'n zes kilometer voorbij Molyvos. We waren vooral gevallen voor de mooie foto's van het appartement/hotel waar we verbleven in Mithymna (ofwel Molyvos). Dit complex heet "Aeolis" en betekent god van de wind. Dit keurig onderhouden hotel heeft de kamers in een tuin in bungalowstijl en daarnaast een aantal (toen) nieuwe studio's waarvan wij, met de ouders van Marjanne er twee hadden gehuurd voor twee weken. Vanuit het ruime balkon is er via de zee een mooi uitzicht op het vasteland van Turkije en konden we zowel de zonsopgang als de zonsondergang zien. We hadden voor een week een klein Japans autootje gehuurd, waarmee we een aantal tochten over het eiland hebben gemaakt. De infrastructuur op Lesbos is echt Grieks. Zo rijd je op een goede weg en voorbij de bocht gaat dit -soms tijdelijk- over in een grintpad. Men is wel op veel plaatsen bezig het wegenstelsel te verbeteren, maar wanneer het af komt is niet duidelijk. Lesbos heeft een wat saaie vegetatie, voornamelijk omdat er bijna uitsluitend olijfbomen op staan. Verder is het stevig heuvelachtig -tegen het middelgebergte aan.

Het stadje Molyvos is een mooi stadje tegen een berg waarop bovenop een groot fort prijkt. De gebouwen zijn allemaal voorzien van dezelfde soort rode dakpannen, waardoor het ondanks het grote hoogteverschil en de wirwar van smalle straatjes toch redelijk geordend overkomt.

Aan de haven en aan de noord-westzeezijde van de stad zijn een groot aantal restaurantjes en café's die bijna allemaal een uitzicht hebben op de ondergaande zon. Een romantisch plaatsje.

Ons hotel lag zo'n twee kilometer ten oosten van Molyvos en we waren of aangewezen op het autootje, een taxi, het hotelbusje (pendelt 5x per dag) of te voet (2 km bergop) om naar de stad of naar het hotel te komen. De prijs van de taxirit was vast en goedkoop. Tijdens ons verblijf was het er zeer heet. We hebben zelfs enkele dagen gehad boven de 40 graden en windstil, waardoor het zelfs aan het strand niet was uit te houden. Gelukkig had de studio airco zodat we toch konden afkoelen. Ook het mooie zwembad en de koele drankjes brachten nog enige verkoeling. 's Avonds was het er aan het zwembad erg gezellig, wanneer de gasten terugkwamen uit de stad. In het hotel kon je ook eten, zodat je niet persé naar de stad hoefde om een restaurant te zoeken. Overigens was er ook nog een echt Grieks open-luchtrestaurant op zo'n 100 meter afstand zeewaarts. Hier bracht een bouzoukispeler twee keer per week "live-"muziek ten gehore. Helaas was dit vaak alleen voor het personeel en een handjevol gasten. In dit restaurant kreeg je wel een menukaart, maar alles wat daar op stond was er niet. Het was de bedoeling dat je meeliep naar de koelvitrines voor de keuken om zelf een menu samen te stellen. Al met al een erg rustig hotel/appartement met werkelijk prachtige oleanders en andere bloeiende planten.

Op een dag hebben we met het autootje een rit gemaakt naar de hoofdstad via Kalloni. Dat deden we op maandag en dit is uitgerekend de slechtste dag om iets te ondernemen in Griekenland. Bijna alle musea en openbare gebouwen zijn dan gesloten. We wilden bij de hoofdstad het amfitheater en het fort bezoeken, maar beide waren dicht. Vervolgens hebben we nog een Romeins aquaduct bezocht net boven Mythilini uit de 2e/3e eeuw na Christus. Op de terugweg moesten we door het plaatsje Stipsi, maar de weg was midden in het dorp opgebroken en je kon met geen mogelijkheid hier omheen.. Aan een plaatselijke bewoner hebben we toen gevraagd hoe we dan verder moesten rijden naar Molyvos. We lieten hem onze kaart zien en hij tekende er acuut zelf een weg op en zei dat we hierlangs het beste konden rijden. Toen ik hem duidelijk maakte dat een Micra geen four-wheel-drive was, vertelde hij ons dat de weg langs de kust het enige alternatief was. Dit wisten we ook wel, maar we hadden gezien dat deze nog voornamelijk onverhard zou zijn. Dit bleek achteraf wel mee te vallen en langs een hoge bergweg vlak langs de kust zijn we teruggekomen in Molyvos.

Vlak bij ons hotel was ook een camping. Tot nu toe waren we deze niet eerder tegengekomen op de eilanden. Alle plaatsen waren voorzien van rieten matten en hoge bomen om de tenten enigszins tegen de zon te beschermen.

Naar het westen, waar de versteende wouden zijn, zijn we niet geweest.Het was een erg rustige vakantie, die door de goede, gemoedelijke sfeer in het hotel toch ook erg gezellig was.