New York: (1997)

New York: 16 - 22 November 1997

NEWYORK3

De volgende dag moesten we Boston weer verlaten. Met een binnenlandse vlucht zouden we om 12.00 uur ‘s middags naar New York vliegen. Omdat we geen idee hadden hoelang de procedure op het vliegveld Logan zou duren, zijn we op tijd vertrokken. Om kwart over tien verlieten we het hotel. Op het vliegveld bleek dat om 11.00 uur ook een vlucht ging en het was geen probleem om deze vlucht te nemen. Scheelt een uur wachten. Om 12.00 uur s’middags landde het vliegtuig op ‘La Guardia’ in New York. Vanuit de lucht kon je Manhattan al zien liggen. Met een taxi zijn we vervolgens naar het hotel gereden. En om 13.00 uur zaten we in onze hotelkamer in The Drake Hotel op Park Avenue. Het bleek een prachtig hotel, met een gezellige sfeer in het hartje van Manhattan.

Op het moment dat de taxi de straten van Manhattan binnen rijdt, wordt het echt spannend. Deze stad is echt gek...niets anders dan gele taxi’s , een massa mensen en heel hoge gebouwen.

Nadat de koffers op de kamer waren gearriveerd, hebben we meteen onze jas weer aangetrokken. We zijn te voet de stad ingetrokken. Vrijwel direct naar de ‘top of de world’ (zoals de Amerikanen beweren): het Empire State Building. Eerst met een supersnelle lift naar de 80e verdieping en daarna via een andere lift naar de 86e verdieping. Ondanks dat de zon scheen was het er vreselijk koud (ijspegels aan de masten) op de top. Maar een uitzicht..heel Manhattan is in één keer te overzien. Het Empire State Building is eind jaren twintig, begin jaren dertig in Art Deco stijl in twee jaar gebouwd. Een opvallend "oud" gebouw, zoals veel gebouwen in New York. Verhoudingsgewijs staat er niet veel nieuwbouw, maar zijn de meeste gebouwen uit de eerste helft van deze eeuw.

Op maandag 17 november zijn we naar Pier 83 gelopen. Het was een flinke wandeling, maar weer de moeite waard. Onderweg ontdek je van alles. Zo kun je de toeristen makkelijk herkennen: deze kijken, net als wij, steeds naar boven. Het verkeer is een verhaal apart, het lijkt een constante oorlog tussen overstekende voetgangers en toeterende auto’s. De auto’s zijn voornamelijk taxi’s en (verlengde) limousines. De stad gromt gewoon, zo’n lawaai wordt er geproduceerd. Maar daar raak je gauw aan gewend. De zwervers met hun winkelwagentjes vol lege blikjes, de hot-dog tentjes op iedere hoek van de straat. En net als in Boston: alle internationale mode-huizen zijn ruim vertegenwoordigd.

Op de pier hebben we kaartjes gehaald voor de Circle Line: een drie uur durende boottocht rondom Manhattan. Prachtige skyline, een rondje rondom het Vrijheidsbeeld, Staten Island, onder de beroemde bruggen door. Daarnaast kun je nog net iets zien (op veilige afstand) van het duistere gedeelte van New York: Harlem en de Bronx met verwaarloosde, uitgeleefde flatgebouwen en verlaten auto’s. De tegenstellingen zijn groot in New York.

Op de terugweg hebben we nog een bezoek gebracht aan FAO Schwartz, de beroemde speelgoedwinkel. Werkelijk een paradijs voor kinderen. Maar ook als volwassene kijk je je ogen uit.

‘s Avonds te voet naar Broadway getrokken voor een bezoek aan Miss Saigon. Miss Saigon draait daar voor het zevende jaar. Het verbaasde ons dan ook dat de hele zaal vol zat. Na afloop begon heel Broadway vol te lopen met taxi’s; een mooi gezicht. Overigens vonden wij de musical de moeite waard, we gaan in Nederland waarschijnlijk nog een keer.

De dag erop zijn we de omgeving rondom Central Park gaan bekijken. Het park was nog in zijn herfstpracht, waarmee het lijkt alsof het seizoen iets achter loopt in vergelijking met Europa. Het was prachtig weer. Vanaf de dag van aankomst heeft de zon geschenen en in New York had het niet gesneeuwd, zoals in Boston. In het park zie je daar de dames in bontjassen lopen. Zij laten hun hondjes uit. Maar het opvallenste is dat ze vrijwel allemaal gymschoenen onder hun bontjassen dragen. Central Park is vergeven van de eekhoorntjes. Vooral zitten ze, de grijze en bruine beestjes. Central Park is een mooi park. Hier vindt je de sportieve New Yorkers: joggen is nog steeds een favoriete bezigheid. We hebben een bezoek gebracht aan het Guggenheim museum. Vervolgens zijn we langs de chique wijk Madison teruggelopen. Hier heeft ieder appartement zijn eigen portier en limousine. En daarna naar het warenhuis ‘Bloomingdales’.

Op woensdag 19 november zijn we gaan ‘winkelen’ en hebben we het wat rustiger aan gedaan. Tenslotte hebben je benen en voeten heel wat te lijden. Je begint het te voelen na een paar dagen. We hebben ons beperkt tot de bezienswaardigheden in Midtown (Rockefeller Center, het centraal station).

Donderdags hebben we het zuiden van Manhattan nader onderzocht: via de metro zijn we naar het World Trade Center gegaan. Uiteraard weer helemaal de top in. Met de lift naar de 107e verdieping en vervolgens met de roltrap naar het dak.Het uitzicht is daar nog indrukwekkender dan vanaf het Empire State Building, het gebouw echter niet.

Gelukkig was het hier minder koud. Weer terug op aarde, zijn we naar Wallstreet gelopen. Hier konden we kaartjes bemachtigen om de beursvloer van het American Stock Exchange te bekijken. De Dow Jones stond net op een hoogtepunt. Een drukte dat het tot gevolg geeft. En het lijkt heel chaotisch.

Na Wallstreet hebben we een wandelroute gevolg om vervolgens bij South Street uit te komen. Dit is een mooi gerestaureerd pleintje met een vishaven en scheepsvaartmuseum. Op de pier zijn we neergeploft in een restaurantje. De bedoeling was om alleen wat te drinken en dan met de metro door te gaan naar Greenwich Village (het uitgaanscentrum). De zon begon al wat onder te gaan en we waren eigenlijk zo moe dat we besloten hebben om in het restaurant te blijven. Daar hebben we, gezeten aan het raam met een gigantisch uitzicht op Lower Manhattan, vreselijk duur gegeten bij kaarslicht, terwijl het langzaam donker werd. Overal gingen in Manhattan de lichten aan. Dit uitzicht was een belevenis om nooit meer te vergeten en ideaal om langzaam afscheid te gaan nemen van deze stad.

Uiteindelijk hebben we een taxi genomen naar het Empire State Building. Nog eenmaal hebben we daar, maar nu in het donker, New York van boven bekeken. Vervolgens moesten we te voet de kilometer naar het hotel terug, de dollars waren op.

De volgende dag moesten we weer terug. Het vliegtuig zou om 18.00 uur vertrekken. Omdat we om uiterlijk 12.00 uur moeten uitchecken, hebben we de bagage afgegeven aan de portier en zijn we het Museum of Modern Art gaan bekijken. Alleen al om dit museum rustig te bekijken, moeten we nog eens terugkeren.

Rond 14.00 uur hebben we afscheid genomen van deze indrukwekkende stad en zijn met de taxi naar het John F. Kennedy vliegveld gereden. (Onderweg nog een file, maar daardoor nam de taxi een andere route zodat we ook nog iets van Queens hebben gezien). Ook hier verliep alles soepel en met de KLM zijn we zaterdagmorgen rond 7.00 uur s’morgens (Nederlandse tijd) op Schiphol aangekomen. En weer stond een Mercedes klaar om ons veilig en keurig thuis te brengen.