Rome (2007)

Kopstuk

2 maart 2007 -7 maart 2007

Klik hier voor het fotoalbum

Vrijdag 2 maart

We vertrekken op een redelijk tijdstip vanaf Schiphol: iets over elven ’s ochtends. We hebben deze keer eens geen schipholservice of zo georganiseerd, maar zijn met de eigen auto naar de luchthaven gegaan. Op parking 3 voor langparkeerders zullen we onze auto in rij 404 parkeren –toepasselijk want we zijn een tijdje onbereikbaar.De reis met de Boeing 737 van KLM verloopt voorspoedig en tegen half één zijn we op de luchthaven Leonardo Da Vinci in Rome. We moeten helaas nogal lang op onze koffer wachten; wellicht vanwege lunchtijd.Het weer is zacht en het is bovendien droog, maar de lucht is grijs. We hebben de bedoeling om vanaf de luchthaven met de trein naar het eindstation in Rome te gaan. Vandaar zou het maar een paar minuten lopen zijn naar ons hotel, aldus de reisbescheiden, die we op zulke informatie meestal niet erg vertrouwen. Onderweg naar het treinstation worden we aangesproken door ene  Marco om gebruik te maken van een shuttlebus. Kosten 15 euro per persoon. Dat is maar een paar euro meer dan de treinreis en het heeft als voordeel dat we niet met de 26 kilo zware koffer hoeven te sjouwen. De shuttle brengt ons direct naar het hotel. Het is eigenlijk een vorm van collectief vervoer, dat je inmiddels op veel luchthavens ziet. De shuttle blijkt een mooie glimmende zwarte Mercedes e-klasse te zijn met witleren bekleding. De chauffeur brengt ons samen met een Scandinavisch echtpaar naar Rome en levert ons na een enorm gekrioel door de drukke stad af bij ons hotel: St. Moritz aan de Via Nazionale. Het wegenstelsel van steegjes en eenrichtingsstraten is een ramp. Het hotel is gesitueerd op de bovenverdieping van een volgens mij 19e eeuws pand en kent op de begane grond uitsluitend een brede deur en een reclamebord. Er is een lift, maar gezien de ouderdom en mogelijke conditie durven we deze niet te gebruiken. Na bijna 50 treden zeulen met de koffer komen we aan bij de receptie van het hotel en checken in. Het hotel heeft maar een paar kamers en we krijgen kamer 8, die naast de ontbijtruimte is gelegen. Het is aan de achterkant van het hotel en eigenlijk erg rustig. Alleen ’s morgens hoor je het gerammel van kopjes en pratende gasten, maar dat is niet zo erg.

De Trevi-fontein

IMG 5673 Formaat wijzigenNa installatie trekken we de stad in. Ons hotel licht in de wijk Quirinaal en ligt dichtbij de Trevi-fontein, Piazza Venezia, het forum Romanum en het Colloseum; lekker centraal dus. We lopen naar de Trevi-fontein, de grootste fontein van Rome, ontworpen door Nicola Salvi  in 1762. Het is er vreselijk druk met toeristen. Rome heeft blijkbaar zelfs in het vroege voorjaar een grote aantrekkingskracht op toeristen. In Quirinaal zijn niet veel terrasjes, maar uiteindelijk vinden we een miniterras in een zijstraatje. Tegen de avond gaan we weer terug naar het hotel.

We eten eenvoudig en niet te duur in een modern restaurant wat verder op in de straat. Het valt op dat de menukaarten niet wijzigt voor het souper of diner. Deze is precies gelijk. Je kent voorgerechten, een eerste en tweede gang, een dessert en daarnaast pizza’s. Men maakt het eten basic klaar en men verwacht dat je het zelf op smaak brengt met azijn, olie, zout en peper. Sausjes zie je er eigenlijk niet. Vlees eten lijkt niet zo populair. De gemiddelde Italiaan is dan ook een paar maten smaller dan wij. Rome zou een dure plaats moeten zijn, maar als je rondkijkt in de winkels zie je bijvoorbeeld in mode (damesmaatje 34,36) enorm veel aanbod, met prijzen die aanzienlijk lager lijken dan bij ons. Hoe het met de winkelsluiting is gesteld is onduidelijk. Winkels lijken te openen en te sluiten op tijdstippen die ze zelf kiezen. Na het eten gaan we terug naar het hotel na een vermoeiende dag. We bellen aan en zijn daarna zo vertrokken.

Zaterdag 3 maart

Het ontbijt is simpel; wat broodjes wat zoetigheid, een croissantje, koffie en sap. Geen vlees, worst of kaas. De Italianen hebben het niet zo op het ontbijt.We gaan vandaag gebruik maken van de OPENbus, ofwel lijn 110, die je voor 13 euro per dag of 20 euro voor twee dagen op verschillende centrale plaatsen brengt en waar je vanaf 9 uur ’s ochtends tot half acht ’s avonds op en af kan springen. Elke tien minuten vertrekt er één. Er zijn ook wel wat concurrenten die beweren dat de lijn 110 altijd vol is en er lange wachtrijen zijn, maar die zijn veel duurder en doen uiteindelijk gewoon hetzelfde. De bus is een dubbeldekker met open dak voorzien van een installatie  met (gratis) oortelefoontjes waarbij je uit acht talen kan kiezen voor uitleg onderweg. Nederlands zit er niet bij. Vanwege het feit dat we bij het beginpunt opstappen en het erg druk is moeten we een klein uurtje wachten voordat we de bus op gaan.

IMG 5791 Formaat wijzigenColloseum

Meerdaagse abonnementen kun je niet in de bus kopen, maar moet je op het station doen. In de buurt van het Vaticaans stappen we uit en gaan bij een restaurantje wat eten en drinken. Plotseling komt er een grote groep zwarte mannen met handelswaar haastig langs gelopen. De handelswaar bestaat uit nepbrillen, nepriemen, nepzonnebrillen die men probeert aan de toeristen te verkopen. Vaak bevestigd op een stuk karton, zodat het licht is en bij dreigend gevaar van de politie direct opgepakt kan worden. Ook dunne dekens worden hiervoor gebruikt. Deze waarschijnlijk illegale mensen proberen zo wat inkomsten te krijgen. Het zijn er echter heel veel en de politie treedt niet echt op maar jaagt ze eigenlijk weg, wetend dat ze een paar meter verder opnieuw hun waren opnieuw aan de man zullen proberen te brengen. Het is een soort kat en muis spel. Als de illegaal zich niets zou aantrekken van de politie, dan is de politieman genoodzaakt om de man aan te spreken op zijn papieren. Gezien het grote aantal en de uitzichtloosheid van de procedures gebeurt dit dus niet. Nog voor de politie uit het zicht is verdwenen lopen de mannen weer terug richting St. Pietersplein.

Castel Sant'Angelo

Na de pizza-lunch stappen we weer op de bus en een paar haltes verder stappen we uit. We steken de Tiber over en arriveren op Piazza Navona, een gezellig ovaal plein met een aantal fonteinen, van o.a. Bernini. De grootste, middelste fontein wordt juist gerestaureerd. We drinken wat op het plein en lopen via de nauwe steegjes via het Pantheon richting ons hotel. Onderweg reserveren we een plaatsje in het moderne restaurant “To Fly”, niet al te ver weg van het hotel.  Voor Rome wordt aanbevolen om op zaterdagavond als je buiten de deur wilt gaan eten te reserveren in een restaurant. Voordat we het hotel bezoeken gaan we nog even langs de Ierse pub-restaurant- Flann O’Brien, wat verderop in de straat,  waar we nog wat drinken. Deze grote pub is bijna altijd druk en open.Rond acht uur ’s avonds arriveren we bij het moderne restaurant “To Fly” en we blijken de eerste gasten. Het restaurant kent een moderne kaart en de prijzen vallen mee. Het eten smaakt prima. Later komen er nog een paar gasten, maar tot tien uur blijft het rustig. Vanaf tien uur speelt er een jazzband, waarvoor waarschijnlijk de late gasten zijn gekomen. De band is niet al te best en rond 11 uur vertrekken we weer naar ons hotel.

IMG 5909 Formaat wijzigenZondag 4 maart

Op zondag vertrekken we na het ontbijt opnieuw met de bus. We hebben nu een tweedaags abonnement genomen. De zon schijnt en de temperatuur is lekker, maar er staat nog wel een fris windje. We volgen bijna de gehele route en vlak voor het eindpunt stappen we uit. Onderweg blijkt een groot deel van de normale route afgesloten te zijn voor het verkeer. Door drukte in de binnenstad rondom het Vaticaan moet de bus een alternatieve route kiezen.  We lunchen in de wat chique wijk in de buurt van de Spaanse trappen. Hier is het ook wat rustiger en de wegen zijn wat breder opgezet. Daarna lopen we naar het station en nemen de Archeobus, die ook binnen het combi-abonnement van OPEnbus valt. De bus voert ons buiten Rome naar de Via Appia Antica, waar wat busstops zijn bij historische plekken langs deze route. Aangezien we wat laat zijn ingestapt hebben we hier geen tijd meer voor. De laatste Archeobus vertrekt namelijk om 4 uur ’s middags. We komen ook langs de indrukwekkende aquaducten.

Aquaduct buiten Rome

Dit busreisje is zeker de moeite waard en een leuke afwisseling met de drukke stad. Op de terugreis stappen we uit op Piazza Venezia en lopen terug naar de straat van ons hotel. Bij Flann O’Brien heeft men een klein terrasje aan de straatkant –één van de weinige- en daar is juist een plekje vrij als we er langs komen. Vanaf dit terrasje zie je de jachtige stad aan je voorbij gaan. We blijven hier zitten totdat het donker wordt.We besluiten ook bij deze pub, annex groot restaurant, te gaan eten. Het eten is smakelijk en de sfeer Iers-Engels. Ook hier valt op dat dineren in een restaurant zeker niet duurder is dan bij ons in Nederland. De drankjes zijn wat duurder; daarentegen zijn de maaltijden in het algemeen goedkoper. Wel een beetje uitkijken waar je gaat zitten; het maakt namelijk verschil of je de consumptie aan de bar gebruikt of op het terras.

Maandag 5 maart

Maandag zal grotendeels in het teken staan van het Vaticaan. Het is prachtig weer en we vertrekken al vroeg met de OPENbus naar Vaticaanstad. We willen de Vaticaanse musea bezoeken en wilden daarom er op tijd zijn. Het is er erg druk. We moeten aansluiten aan een  rij van ongeveer een zes- à zevenhonderd meter. Het duurt meer dan een uur voordat we binnen zijn. Het lange wachten is de moeite waard.

IMG 5931 Formaat wijzigenDe St.Pieter

Het is een enorm ingewikkeld complex van gangen en zalen met vooral veel engelenkunst, maar ook wat meer modernere schilders zoals Dali en Van Gogh zijn vertegenwoordigd in dit enorme museum. Ook is er een grote verzameling reliëfkunst.  De muur- en plafondschilderingen in- en rondom de Sixtijnse kapel, met de beroemde plafondschildering van Michelangelo heeft de grootste aantrekkingskracht op het publiek. Het is er dan ook erg druk. Ondanks de drukte is de afwikkeling van al dit volk goed geregeld. Overigens is de Sixtijnse kapel de enige plaats in het museum waar je niet mag fotograferen. Na een paar uur –die heb je zeker nodig- stappen we weer naar buiten en worden we weer overgoten met de Romeinse zon. Vreemd genoeg is de lange rij volledig opgelost; dus achteraf hadden we beter later kunnen gaan. Pal tegenover de ingang van het museum lunchen we. Eigenlijk niet zo’n goed idee. Het ligt aan een drukke weg, is bovendien duur en niet eens zo lekker. Na deze lunch vertrekken we naar de St. Pieter. Daarbij lopen we door een haag van honderden zwarte Afrikanen die aan de voet van dit plein hun nepspul aan de man proberen te brengen. Aangekomen op het plein wordt het pas duidelijk hoe groot het plein en de basiliek is. Door vernuftige architectuur oogt het plein en de kerk veel kleiner dan het in werkelijkheid is.

De kerk is prachtig en perfect onderhouden. Ondanks het enorme formaat is de kerk overzichtelijk. Dit grootste christelijke bouwwerk is zeker een  bezoek waard. Dat vind ik overigens niet van de schatkamer; een kleine expositieruimte, waar op zich wel aardige zaken staan opgesteld maar toch een beetje tegen valt. Zeker ook omdat je hier zes euro entree voor moet betalen.

Je krijgt dan wel een audio-apparaat mee, waarin je in het Engels (of andere taal) uitleg krijgt.Na dit Vaticaanse bezoek vertrekken we weer met de bus richting Spaanse trappen.Hier stappen we uit en zien een enorm aantal mensen rond de honderden treden. Het is vooral een trefpunt (geweest) van kunstenaars en studenten. Vreemd genoeg zijn er in de pal-directe omgeving geen horecagelegenheden. Wat verderop vinden we een leuk terrasje op een pleintje, waar we wat drinken. Daarna lopen we terug naar het hotel. De afstanden binnen het centrum van Rome zijn beloopbaar, zeker als je een beetje conditie hebt. De heuvels waarop Rome staat zijn echter wel kuitenbijters.’s Avonds hebben we geen zin meer om nog ver te lopen en we eten weer bij Flann O’Brien.

Dinsdag 6 maart

Op onze laatste dag is het ook weer zonnig. We pakken alles in en laten dit achter bij de receptie van het hotel. We hebben nog het visitekaartje van de shuttlebusregelaar en vragen de receptionist of hij de man wil bellen. Voor 35 euro wil hij ons beiden naar het vliegveld brengen. We gaan hiermee akkoord. We vervolgen te voet onze reis door Rome. We lopen langs het foro Romano en via een route langs het Musei Capitolini komen we uit bij de Tiber, die we via een eiland oversteklen. Langs de Tiber lopen we in Transtevere en steken de Tiber weer over om over de Via Arenula uit te komen op Largo di Torra Argentina. Uiteindelijk komen we uit op het Piazza Navona waar we lunchen in de schaduw. Na deze lunch bezoeken we het Pantheon en lopen terug naar de buurt van ons hotel. We lopen nog een stukje de wijk Esquilino in tot de kerk Santa Maria Maggiore.Na een terrasje worden we opgepikt door de shuttle –alweer een dikke Mercedes- en we vertrekken naar het vliegveld. We eten op het vliegveld in een restaurant dat voornamelijk gebruikt wordt door personeel van vliegtuigmaatschappijen. Het is er èn rustig en relatief goedkoop voor een luchthaven. Exact op tijd vertrekt het halflege vliegruig naar Amsterdam. Alles zit mee en voor twee uur ’s nachts arriveren we in onze woonplaats.Een geslaagde stedentrip en ook hier houden we nog voldoende aanknopingspunten om weer eens terug te komen.

Over Rome

Opvallend in Rome is de ontbrekende infrastructuur om snel het autoverkeer af te romen naar buiten. Het stratenplan kent geen logica waardoor het een eeuwigheid duurt voordat je de stad uit bent. Ook midden in de stad tref je op de vreemdste plaatsen nog auto’s aan. Vaak gaat het over zeer kleine auto’s zoals de Smart, die de oude kleine Fiat 500 uit het centrum heeft verjaagd. Maar ook de scooter is nog wezenloos populair in de stad. Een veel groter voetgangersdomein en een paar goede uitvalswegen zouden de stad een stuk leefbaarder maken, zeker gezien het grote aantal toeristen dat deze mooie stad bezoekt.

Verder valt op dat vooral kleding in Rome niet echt duur is met een enorm aanbod. Je ziet er echter niet veel grote warenhuizen. Wel veel specialiteitenwinkels.

Ook zwervers en bedelaars kent men in grote getale in Rome zoals in elke wereldstad. Klik hier voor het fotoverslag.